Skip to main content

Usein kysytyt kysymykset

Täältä löydät vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin.

Jos sinulla on vielä kysyttävää, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä.

Yleistä

Missä asioissa asiakaspalveluun voi yhteyttä?

Ota yhteyttä asiakaspalveluun, kun asiasi koskee liittymäsopimuksia, laskutusta tai sinulla on joku muu asia, johon kaipaat selvyyttä.

Asiakaspalvelun tavoitat kolmella tavalla

  1. Yhteydenottolomakkeella, lomake on tämän sivun lopussa. Käytä mieluiten yhteydenottolomaketta, silloin saamme varmimmin kaikki tarvittavat tiedot ja asiasi tulee hoidettua nopeasti.
  2. Sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@kevo.fi. Sähköposti sopii parhaiten esim. soittopyynnön jättämiseen. 
  3. Puhelimella numeroon 040 685 7718. Asiakaspalvelunumeromme palvelee ma-pe (pl. arkipyhät ja pyhäpäivät) klo 8.30-11.
Miksi omakotitalon lämmitysmuodoksi kannattaa valita kaukolämpö?

Kaukolämpö on helppo, vaivaton ja kustannustehokas lämmitystapa. Liittymisen jälkeen riittää kun maksat laskun ja seuraat silloin tällöin laitteiston toimintaa.

Milloin ja minne pitää ilmoittaa kaukolämmön kulutuslukema?
Kaukolämmön kulutuslukemia ei tarvitse ilmoittaa minnekään, me saamme lukemat automaattisesti. Lukemia kannattaa silti seurata; mikäli talosi lämmönkulutus poikkeaa tavanomaisesta merkittävästi, kannattaa selvittää mistä tämä johtuu.
Mikä on kaukolämmön energiamaksu, entä perusmaksu?

Energiamaksu (c/kWh) on hinta kiinteistössäsi kulutetulle lämpöenergialle. Energiamaksuilla katetaan kaukolämmön tuotannon ja jakelun muuttuvia kustannuksia, joista merkittävin on polttoaine. Kemijärvellä energiamaksu (sis. alv. 25,5%) on 85,34 eur/MWh eli 8,534 snt/kWh.

Kaukolämmön perusmaksu määräytyy asiakkaan käytössä olevan tilausvesivirran perusteella, omakotitaloilla maksu on lähes aina 479,40 eur (alv. 25,5%) vuodessa eli noin 40 euroa kuukaudessa. Kiinteä maksu kattaa kaukolämmön tuotannosta, jakelusta, mittauksesta sekä laskutuksesta aiheutuvia kiinteitä kustannuksia.

Onko kaukolämpö Kemijärvellä halpaa vai kallista?

Kaukolämmön kokonaishinta on Kemijärvellä Suomen keskitasoa. Energiateollisuus ry:n 1.7.2024 hintatilaston mukaan tyypillisen pientalon (omakotitalo, lämmönkulutus 18 MWh) kaukolämmön keskihinta oli 117,38 €/MWh, Kemijärvellä vastaava hinta oli 113,65 €/MWh.

Mikä on kaukolämmön tilausvesivirta?

Kun liityt kaukolämpöön, kiinteistöllesi määritellään lämmitystehon tarve. Mitä suurempi on tehontarve, sitä enemmän kaukolämpöverkossa kiertävää kuumaa vettä tarvitaan talosi lämmitykseen. Tätä tarvittavaa vesimäärää sanotaan tilausvesivirraksi, Kemijärvellä se on omakotitaloilla tyypillisesti 0,17 m³/h.

Mikä on kaukolämmön jäähtymä?

Kaukolämpövesi tulee kiinteistöösi voimalaitokselta ja lämpöä luovutettuaan se palaa paluuputkea pitkin takaisin uudelleen lämmitettäväksi. Jäähtymällä tarkoitetaan kaukolämmön meno- ja paluuveden välistä lämpötilaeroa.

Jäähtymän tulisi olla ainakin 25 astetta, kovilla pakkasilla paljon enemmän. Kaukolämmön paluuveden lämpötila ei saa ylittää 65 astetta. Mikäli jäähtymä on alhainen (eli kaukolämpövesi palaa kaukolämpölaitokselle kuumana), joudutaan putkissa  kierrättämään vettä paljon tavanomaista enemmän. Tämä nostaa pumppauskustannuksia, lisää lämpöhävikkiä ja nostaa kaukolämpösi hintaa. Alhainen jäähtymä johtuu yleensä vääristä asetusarvoista lämmönjakokeskuksen säätimessä, huonosti toimivasta lämmönjakokeskuksesta tai säätöventtiilien jumiutumisesta. Tarkkaile siksi laitteiston toimintaa.

Milloin pitää ilmoittaa vesimittarilukema?

Lähetämme arviolaskun kolmen kuukauden välein. Mikäli vedenkulutus on hyvin pientä, laskutamme kerran vuodessa. Pyydämme kulutuslukemat vuosittain, ellet ole ehtinyt ilmoittaa niitä meille. Voit ilmoittaa halutessasi kulutuslukemia useamminkin, esimerkiksi neljä kertaa vuodessa. Tällöin veden laskutus perustuu tarkemmin toteutuneeseen kulutukseen.

Voinko ilmoittaa mittarilukeman itse?

Vesimittarin lukema ilmoitetaan Kulutus-webillä. Jos tämä ei jostain syystä onnistu, ilmoita lukema yhteydenottomakkeella (tämän sivun lopussa) tai sähköpostilla osoitteeseen  asiakaspalvelu@kevo.fi. Lasku perustuu ilmoittamaasi kulutuslukemaan, siksi toivomme, että ilmoitat sen kirjallisesti ei puhelimella. Näin vältytään parhaiten sekaannuksilta ja väärinymmärtämisiltä.

Kuinka tehdään laskutusosoitteen muutos?

Suosittelemme ilmoittamaan tiedot yhteydenottolomakkeella, silloin saamme kaikki tarvittavat tiedot. Varmistathan ennen ilmoitusta, että sinulla on oikeus tehdä kyseinen ilmoitus ja että antamasi uusi laskutusosoite on varmasti oikein.

Paljonko vesi/jätevesikuutio maksaa?

Vesijohtovesi maksaa 2,75 €/m³ (sis. alv 25,5%) ja jätevesi 3,10 €/m³ (sis. alv 25.5%) eli yhteensä 5,85 €/m³. Ämpärillinen (10 litraa) talousvettä maksaa näin ollen 0,0585 € (noin 6 senttiä).

Yksi wc:n huuhtelu (6 litraa) maksaa 0,0351 € (3,5 senttiä). Uusimmat, kaksoisnupilliset säästömallit käyttävät isompaan huuhteluun 4 litraa ja pieneen huuhteluun 2 litraa vettä, hinnat vastaavasti 2,3 senttiä ja 1,2 senttiä/litra.

Miksi hanasta tulevaa lämmintä vettä ei pitäisi juoda?

Lämmin vesi ei ole tarkoitettu juotavaksi eikä ruoanlaittoon. Se on laadultaan heikompaa kuin kylmä vesi, koska siihen voi kiinteistön putkistoista liueta metalleja. Lämpimässä vedessä voi kasvaa myös bakteereja. Juomaveden käytössä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kiinteistön putkistossa seisonutta lämmennyttä vettä kannattaa juoksuttaa ennen juomaveden ottamista, kunnes vesi on viileää.

Miten voin vähentää vedenkulutusta?

Vuotavat vesihanat tai wc-istuimet kannattaa korjauttaa heti. Ne ovat usein korjattavissa pienin kustannuksin esimerkiksi vaihtamalla hanojen tai wc:n huuhtelusäiliön tiivisteet. Yksi vähänkin vuotava vesihana voi lisätä vedenkulutusta vuodessa jopa 30 kuutiometriä eli 30 000 litraa (1 m³ = noin 100 ämpäriä). Vesikalusteen hukkaama vesimäärä voi aiheuttaa kiinteistölle yli 100 euron lisän vuotuiseen vesilaskuun.

Jos vuotavia hanoja on useita ja vuodon laatu suurenee tippavuodosta pieneen lirinään, vesikalusteiden hukkaama vesimäärä saattaa olla 10–300 m³ (10 000 litraa–300 000 litraa) vuodessa. Veden ja jäteveden käyttömaksuna tämä lisäkustannusten määrä saattaa kasvaa useisiin satoihin tai jopa tuhansiin euroihin vuodessa.

Voit vähentää vedenkulutusta seuraavilla tavoilla:

  • Uusi vuotavat ja myös vanhat vesihanat.
  • Säädä wc:n huuhteluveden määrä pienemmäksi.
  • Valitse varmatoimisia laitteita.
  • Kerää sadevettä pihan kastelua varten ja minimoi kastelu vesijohtovedellä.
  • Vältä valuvassa vedessä tiskaamista ja huuhtelemista.
  • Käy suihkussa kylvyn sijaan.
  • Älä valuta vettä turhaan esimerkiksi hampaita pestessäsi tai shampoota vaahdottaessa.
  • Korkea paine kiinteistön vesiputkistossa lisää kulutusta. Asenna paineenalennusventtiili.
  • Seuraa kuukausittain kulutusta vesimittarista.
  • Seuraa lämminvesivaraajan varoventtiilin toimintaa. Tämä on yleisin vuotoveden aiheuttaja.

Laskutus

Voinko saada uuden laskun, koska arviolaskulla on laskutettu enemmän, mitä on vettä todellisuudessa kulunut?

Kaukolämpö laskutetaan aina todellisen kulutuksen mukaan, siksi tasauslaskuille ei ole tarvetta.

Vesimittareistamme vasta pieni osa on etäluettavia, siksi laskutamme vedenkulutuksen laskut arviolaskulla. Tasauslasku tehdään yleensä kerran vuodessa, tasauslaskussa palautamme liikaa perityt arviomaksut ja laskutamme liian vähän perityt.

Mitä tehdä, kun lasku on väärin/laskutettu väärin?

Mikäli sinusta tuntuu, että laskussamme on virhe, ota yhteyttä asiakaspalveluun esim. yhteydenottomakkeella (on tämän sivun lopussa) ja kerro mikä virhe laskussa on. Selvitämme asian ja otamme sinuun yhteyttä.

Mihin laskutus perustuu?

Vesilasku perustuu kulutetun puhtaan veden määrään. Jätevesi laskutetaan puhtaan veden kulutuksen mukaan. Tämän takia esim. pihakukat, kasvimaa yms. kannattaa kastella sadevedellä. 

Miten voidaan kohtuullistaa vuotolaskua?
Ota välittömästi yhteyttä vesihuoltopäällikköön (Marko Sirviö, 040 520 5851) ja neuvottele kohtuullistamisesta. Kohtuullistamiselle pitää aina olla asiallinen peruste.
Voidaanko isolle laskulle antaa maksuaikaa?

Kyllä voidaan. Ota laskun saatuasi mahdollisimman pian yhteyttä asiakaspalveluun, käytä yhteydenottolomaketta, jos mahdollista. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme 040 685 7718 (ma-pe klo 8.30-11). Täytä lomakkeen kaikki kohdat ja laita mukaan lyhyt, asiallinen perustelu. Käsittelemme lomakkeen ja otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Sopimus-/liittymäasiat

Miten toimin, kun myyn tai ostan kiinteistön, jossa on kaukolämpö- ja/tai vesiliittymä?

Kaukolämmön ja veden liittymissopimukset ovat siirtokelpoisia eli ne voidaan siirtää uudelle omistajalle. Liittymien siirtymisestä on ehdottomasti sovittava kiinteistön kauppakirjassa.

Meille on tehtävä ilmoitus kaupasta ja ilmoituksen ja kauppakirjan kopion toimittamisen voi näppärimmin tehdä yhteydenottolomakkeella. Sekä myyjän että ostajan vastuulla on huolehtia muuttopäivän mittarinlukeman ilmoittamisesta, jotta laskutus siirtyy uudelle omistajalle haluttuna päivänä. Ostajan tulee ilmoittaa meille uudet yhteys- ja laskutustiedot. Toimitamme tämän jälkeen ostajalle liittymissopimuksen allekirjoitettavaksi.

Haluaisin liittää taloni kaukolämpöön, mitä teen?

Liittymäkysely kannattaa tehdä Liittymäkysely-lomakkeella. Tarkistamme tämän jälkeen kaukolämmön saatavuuden kiinteistöösi ja otamme sinuun yhteyttä.

Jos vasta pohdit liittymistä, voit myös olla suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Haluaisin liittää taloni vesi- ja viemäriverkkoon, mitä teen?

Liittymäkysely kannattaa tehdä Liittymäkysely-lomakkeella. Tarkistamme tämän jälkeen vesi- ja viemäriliittymän saatavuuden kiinteistöösi ja otamme sinuun yhteyttä.

Vika-/häiriöilmoitukset

Mihin pitää ottaa yhteyttä, kun vesimittari on rikki?

Ilmoita asiasta heti vesihuollon vikapäivystykseen 040 5250 935.

Miksi hanasta ei tule vettä?

Jos syynä on verkostovian korjaus tmv., ilmoitamme aina siitä hyvissä ajoin, jotta osaat varautua katkokseen. Muussa tapauksessa soita vikapäivystykseen 040 5250 935.

Huomasin kaukolämpövuodon, mitä teen?

Jos havaitset vihreää vettä maastossa tai sisällä rakennuksessa, ilmoita siitä vikapäivystykseemme numeroon 0400 391 976

Jos hanasta tulee vihreää vettä, käyttövesisiirtimeen on tullut vuoto ja kaukolämpövettä  pääsee käyttövesiverkostoon. Ole yhteydessä huoltoyhtiöösi tai LVI-urakoitsijaan, jotta siirrin saadaan uusittua. Siirrinlaitteen vika ei välttämättä merkitse koko laitteiston uusimista.

Kaukolämmitteinen taloni on kylmä, mitä teen?

Jos syynä on kaukolämpöverkossa olevan vian korjaus, ilmoitamme siitä aina etukäteen hyvissä ajoin. Muussa tapauksessa soita kaukolämmön vikapäivystykseen 0400  391 976.


Etkö löytänyt vastausta?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme


Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Valitse ensin asiakastyyppisi

Asiakastietoni

Klikkaa tai vedä tiedostot tähän You can upload up to 3 files.
Tiedoston koko max 2Mt
Haluan että minuun otetaan yhteyttä